Checklist nieuwe winkelier

Checklist nieuwe winkelier

Als webwinkelier moet u zich houden aan speciale regels.
Aan de hand van de vijf punten in deze checklist, kunt u snel nagaan of u met uw webwinkel op de goede weg bent.
En op welke punten verbetering nodig is.
Naast de regels in deze checklist, gelden er ook nog andere regels.

1. Verplichte informatie over uw webwinkel
Op uw website moet bepaalde informatie over het bedrijf achter uw webwinkel staan.
Die gegevens moeten vanaf elke pagina makkelijk te vinden zijn.
Hebt u de volgende gegevens op een duidelijk zichtbare plek vermeld?
Bijvoorbeeld bovenaan iedere pagina of onder een kopje ‘contact’?

  • De naam van uw onderneming als vermeld bij de Kamer van Koophandel (KvK);
  • Uw inschrijfnummer bij de KvK; 
  • Het adres van waaruit u werkt;
  • Uw contactgegevens: in ieder geval een e-mailadres en een andere mogelijkheid voor contact;
  • Uw btw-nummer.

2. Verplichte informatie over het aanbod
Voordat de klant het bestelproces ingaat, moet u duidelijke informatie over het aanbod (product of dienst) en de prijs geven.
Geeft u voordat het bestelproces begint de volgende informatie?
De voornaamste kenmerken van het product of de dienst: zoals afmetingen, de duur van de overeenkomst, technische gegevens, typenummer, maar ook risico’s en producteigenschappen;
De totaalprijs: inclusief BTW, verzendkosten en eventuele andere kosten.

3. Regels over de bedenktijd
Bij de verkoop van producten en diensten op internet geldt in de meeste gevallen een bedenktijd van 7 werkdagen.
U moet de klant hierover informeren.
Past u de regels voor de bedenktijd goed toe?
Bij het aanbod op de website informeert u de klant over de bedenktijd;
U geeft een bedenktijd van minimaal 7 werkdagen:ook als het product is afgeprijsd;ook als de verpakking is opengemaakt (als dat nodig was);
Als de klant gebruik maakt van de bedenktijd betaalt u binnen 30 dagen het volledige aankoopbedrag inclusief de verzendkosten terug.

Let op: in aanstaande nieuwe wetgeving wordt de wettelijke bedenktijd 14 dagen. Houd er rekening mee dat het niet of niet volledig informeren gevolgen kan hebben voor de duur van de bedenktijd.

4. Regels rondom levering en betaling
Als de klant besluit om tot bestelling over te gaan, moet u voor of tijdens het bestelproces informatie geven over bijvoorbeeld de betalingsmogelijkheden of de manier van leveren.
Geeft u voordat de klant bestelt de volgende informatie?
De levertermijn:houd u aan de aangegeven termijn;geeft u geen termijn? Dan moet u binnen 30 dagen leveren;
De manier waarop u gaat leveren;Welke betalingsmogelijkheden u biedt;De termijn voor betaling.

Let op: u mag niet tot meer dan 50% aanbetaling verplichten.

5. Regels over het bestelproces
Het bestelproces moet duidelijk zijn en invoerfouten moet de klant kunnen herstellen.
Hiermee kunt u voorkomen dat klanten onbedoelde of verkeerde bestellingen plaatsen.
Geeft u informatie over hoe het bestelproces werkt?
Krijgt de klant een overzicht van wat hij heeft ingevoerd voordat hij bestelt?
Kunnen invoerfouten hersteld worden?
Is duidelijk met welke handeling de bestelling wordt geplaatst?
Let op: vergeet niet om de bestelling te bevestigen.

Hebt u alle vragen beantwoord? Dan hebt u nu een goed beeld of u met uw webwinkel op de juiste weg bent.
Zijn er punten waar u niet aan voldoet, pas deze punten zo snel mogelijk aan.
Zodat uw klanten goed geïnformeerd een keuze kunnen maken

Bron acm.nl